اولویت شهرداری؛ ارتقای زندگی شهروندان


گروه اجتماعي: سيدمحمدعلي‌افشاني، شهردار تهران روز گذشته و در اولين جلسه کاري خود با معاونان و مشاوران شهرداري تهران گفت: اولين سؤالي که بايد به آن پاسخ بدهيم، اين است که چرا به رغم تلاش‌هاي صورت پذيرفته، نارضايتي در بين مردم زياد است. وي با تأکيد بر ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان و جلب رضايت آنها از مديريت شهري به‌عنوان رويکرد اصلي که دنبال خواهد شد، افزود: محور برنامه من «شهر زيست‌پذير و شهروند مشارکت‌پذير» است و اعتقاد دارم شهر تهران بايد به‌عنوان يک کل در نظر گرفته شود و شعاع تأثيرگذاري و تأثيرپذيري اين کلان شهر از مناطق پيراموني آن، مبناي برنامه‌ريزي‌ها و تصميم گيري‌ها باشد. وي با اشاره به اينکه محلات شهر به‌عنوان سلول‌هاي حياتي شهر، بايد جدي گرفته شوند و از اين رو، تکيه برنامه‌هايمان بر «محله» استوار است، اظهار کرد: مراکز استان‌ها، نقش استاني دارند در صورتي که تهران به عنوان مرکز ايران از نقش ملي برخوردار است.

افشاني با بيان اينکه تنوع قومي‌در تهران فرصتي است که مي‌تواند به هم‌گرايي و انسجام ملي کمک کند، تصريح کرد: بايد حقوق همه اديان، مذاهب و اقوام ساکن در تهران را به‌عنوان شهرونداني که در اين شهر زندگي مي‌کنند، پاس بداريم و به همه آن‌ها خدمت کنيم. وي با اشاره به اينکه بانوان، 50 درصد جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند و بايد سهم آن‌ها در همه عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، مديريتي و اقتصادي ديده شود، اظهار کرد: سهم بانوان در مديريت شهري بسيار کم است و بايد به اين حوزه به صورت ويژه توجه کنيم.

افشاني با بيان اينکه مهمترين کاري که در دوره مديريتي‌ام در 4 دهه گذشته انجام داده‌ام، تهيه و تدوين شناسنامه فني ساختمان براي تمامي‌مدارس ايران بوده، تصريح کرد: بايد براي تمامي‌ساختمان‌هاي مهم شهر، شناسنامه فني تهيه کنيم تا از استحکام آنها در مقابل حوادث اطمينان داشته باشيم. وي با اشاره به اينکه علاوه بر اين، بايد نسبت به تهيه شاخص‌هاي قابل اندازه‌گيري براي زيست‌پذيري تمامي‌محلات شهر تهران اقدام و در مسير کاستن از فاصله محله‌هاي محروم با محله‌هاي برخوردار حرکت کنيم، اظهار کرد: بايد به صورت همزمان در کل شهر کار کنيم اما به مناطق کمتر برخوردار، بيشتر توجه کنيم.

افشاني با بيان اينکه لزوم پرهيز از دادن وعده‌هاي غيرعملي به مردم، تصريح کرد: مشارکت مردم بر مبناي اعتماد آنها به مديريت شهري حاصل مي‌شود و اگر اعتماد مردم به شهرداري تهران جلب شود، آن‌گاه در اداره شهر کمک و مشارکت مي‌کنند. وي با اشاره به اينکه يکي از مهم‌ترين معضلات تهران، آسيب‌هاي اجتماعي است، اظهار کرد: بايد تحول را در شهر به تصوير بکشيم، چنانچه آقاي رييس جمهور نيز دو برنامه مهم را براي سال 97 تعريف کردند که هر دو موضوع به شهرداري باز مي‌گردد. افشاني با بيان اينکه موضوع اول، توسعه حمل و نقل عمومي‌است که دو قشر از ظرفيت آن استفاده مي‌کنند، تصريح کرد: يکي، قشر آگاه اجتماعي هستند که با هدف کمک به بهبود کيفيت هوا به حمل و نقل عمومي‌روي آورده‌اند و ديگري، گروهي هستند که از داشتن وسيله نقليه شخصي محروم هستند که بايد به هر دو قشر خدمت شود. شهردار تهران با اشاره به اينکه توسعه و نوسازي حمل و نقل عمومي‌را به صورت جدي دنبال مي‌کنيم، ضمن اينکه موضوع هوشمندسازي شهر نيز موضوعي بسيار حياتي است، اظهار کرد: موضوع دوم، نوسازي بافت فرسوده و ناپايدار شهري است که بايد مورد توجه قرار گيرد. افشاني با بيان اينکه موضوعاتي همچون حفظ و تملک باغات نيز بايد به صورت جدي دنبال شوند، تصريح کرد: اولين و مهمترين نقطه بروز فساد، عدم حاکميت قانون است و قانون و عدالت بايد مبناي عمل‌مان باشد. وي با اشاره به خبري که اخيراً در خصوص جذب بدون ضابطه نيروي انساني در يکي از سازمان‌هاي شهرداري تهران منتشر شده است، اظهار کرد: براي جذب و تعديل نيروي انساني بايد ضابطه داشته باشيم. افشاني با بيان اينکه عملکرد فعاليت‌هاي اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، اطلاع‌رساني و زيباسازي در شهر را بايد ببينيم، تصريح کرد: در اين ميان، نقش شهرداران مناطق بسيار مهم است، چراکه رضايت و عدم رضايت شهروندان از مديريت شهري ناشي از کيفيت ارائه خدمات در مناطق است. شهردار تهران در پايان با تأکيد بر لزوم تامين منابع مورد نياز براي اجراي پروژه‌ها و ارائه خدمات شهري خاطرنشان کرد: تأمين درآمد شهر و شهرداري تهران بايد بدون ايجاد فشار به مردم حاصل شود.